۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

چگونه پرزیدنت بعدی آمریکا توافق را لغو می کند


روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: اگر سنای آمریکا توافق هسته‌ای رژیم ایران را تأیید نکند، رییس جمهور بعدی آمریکا مجاز خواهد بود این توافق را لغو کند.
این روزنامه نوشت: باراک اوباما و حتی بیشتر از او جو بایدن، معاونش، به شدت از این که 47 تن از سناتورهای آمریکایی نامه‌ای سرگشاده به رژیم ایران نوشتند و طی آن هشدار دادند که هرگونه توافقی که با اوباما به امضا برساند، اما مورد تأیید کنگره آمریکا نباشد، موقتی و پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما قابل لغو خواهد بود، به شدت به خشم آمدند و از این حرکت سناتورهای جمهوریخواهِ یاد شده انتقاد کردند.

این در حالی است که کنگره آمریکا یکی از سه قوه‌ی برابر در حاکمیت آمریکا است که شامل قوای مقننه، مجریه و قضاییه می‌شود. کنگره به غیر از دادن مشورت به دولت، کنترل بودجه‌ی آن و تأیید یا رد صلاحیت نامزدهای وزرای وزارتخانه‌های مختلف این کشور، وظیفه‌ی تصویب یا رد قراردادها و معاهداتی که رییس جمهور آمریکا امضا می‌کند را نیز برعهده دارد.
از اینرو، حتی اگر کسی مدعی شود که توافق هسته‌ایِ رژیم ایران یک معاهده نیست و بلکه توافقی است که صرفا با اختیارات ریاست جمهوری آمریکا قابل امضا است، باز هم کنگره آمریکا باید برای لغو تحریم‌های رژیم ایران وارد عمل شود. با این وجود، اگر اوباما با استفاده از اختیارات ویژه‌ی ریاست جمهوریِ خود، توافق جامع هسته‌ای را به امضا برساند و تحریم‌ها را نیز به حالت تعلیق درآورد، از آنجایی که مهر تأیید کنگره پای هیچیک از این اقدامات وی نبوده است،‌ رییس جمهور بعدی آمریکا قادر خواهد بود با استفاده از همان اختیارات ویژه‌ی ریاست جمهوری، اقدامات و توافقات همتای قبلی خود را که بدون تأیید کنگره انجام شده است،‌ لغو کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر